مطالعه در اردیبهشت برای کنکور سراسری
قسمت دوم: آزمونهای مبحثی، حریفانی تمرینی…
در این مقاله قصد داریم یکی از نکات مهم و کلیدی در برنامه ریزی مطالعاتی در اردیبهشت ماه را بررسی کنیم و اهمیت آن را شرح دهیم.
به طور معمول داوطلبین در فروردین ماه دروس پایه و نیم سال اول دوازدهم را مرور میکنند و سعی بر آن دارند تا مباحث را یادآوری کنند. حال پس از طی این دوره، در اردیبهشت ماه وقت آن میرسد که داوطلبین در کنار یادگیری و مطالعه دروس باقی مانده از نیم سال دوم پایه دوازدهم، در مباحث پایه و نیمسال اول تسط آزمونی و قدرت تست زنی خود را افزایش دهند تا از پس تستهای آزمون کنکور هرچه بهتر برآیند و درصد بالاتری را در کنکور بدست آورند.
بسیار مشاهده میشود که داوطلبان علیرغم مطالعه و تست زنی زیاد در مبحثی نمیتوانند به سوالات آن در آزمونها پاسخ دهند و درصد موردنظر خود در آزمونها را کسب نمایند و به آنچه که انتظارش را دارند برسند. اردیبهشت ماه وقت مناسب آن است که به طور جدیتری به این مسئله بپردازیم و آن را رفع کنیم.
برای آنکه در کنکور درصدهای بالا را کسب کنیم لازم است تا تسلط و مهارتهای خود در تست زنی را افزایش دهیم و عواملی که مانع افزایش درصد میشوند را خنثی کنیم. برای رسیدن به این هدف ما به دواطلبین یک استراتژی دو مرحلهای را پیشنهاد میدهیم.
مرحله اول: افزایش تسلط بر محتوای علمی مباحث در قالب آزمونهای مبحثی که در این مقاله درباره آن بحث خواهد شد.
مرحله دوم: افزایش تسلط بر شرایط روانی آزمون در قالب جمع بندی نهایی که در خرداد ماه درباره آن صحبت خواهیم کرد.
آزمون مبحثی:
بسیاری از داوطلبین پس از خواندن مبحثی و تستزنی از روی کتب آموزشی، پرونده آن مبحث را میبندند و یادگیری خود را تکمیل شده میانگارند. اما پس از آن که در آزمونهای آزمايشیشرکت کردند و درصدهای خود را دریافت نمودند، از نتیجه خود اظهار نارضایتی میکنند و میگویند که انتظار بسیار بیشتری از خود در جلسه آزمون داشتهاند. به عنوان مثال داوطلبی ممکن است در مبحث مشتق ریاضی جزوات را مطالعه نموده و تستهای کتابی را نیز بررسی کرده باشد و در آزمون آزمایشی انتظار داشته باشد که درصد بالایی را نیز بدست آورد، اما هنگامی که نتیجه آزمون به دستش میرسد میبیند که درصد 40 را کسب کرده است که بسیار کمتر از حد انتظارش است. مشکل چیست و راه حل آن به چه صورت است؟
در اغلب داوطلبین مشکل آن است که « تا قبل از آن که آزمونها آنها را محک بزنند، آنها آزمونها را محک نمیزنند.»
یک داوطلب هوشیار و آگاه قبل از آن که به جلسه آزمون آزمایشی برود، چندین بار در هر درس آزمون هایی( در حد 20 تا 30 سوال) از خود میگیرد، درصدهای خود را محاسبه میکند و به بررسی آزمونها میپردازد. این کار به او کمک میکند که بعد از اینکه مبحثی را مطالعه کرد و تستهای کتابهای آموزشی را بررسی نمود، حالا عیار و سطح واقعی خود را بسنجد و بداند که به چند درصد از سوالات آن بخش در آزمونهای استاندارد میتواند پاسخ دهد و تلاشش را بیشتر کند تا سوالاتی را که در زمان تعیین شده در آزمونهای مبحثی نمیتواند از پسشان برآید را بیشتر تمرین کرده و به مهارت حل آنها برسد.
همچنین با این روش قبل از آن که آزمونهای آزمایشی نقاط ضعف داوطلب را به او نشان دهند، داوطلب خود نقاط ضعفش در آن مبحث را درمییابد و تا قبل از برگزاری آزمونهای آزمایشی سعی در برطرف کردن آنها میکند و بدین صورت از بروز اشتباهات و خطاها در حل تستها جلوگیری میکند.
بدین شکل آزمونهای مبحثی برای داوطلب کنکور مانند حالتی میباشد که در آن کشتی گیری که قرار است به زودی در مسابقاتی شرکت کند، بعد از انجام تمرینات مختلف در فنون گوناگون و انواع تکنیکها، با حریفی تمرینی به رقابت بپردازد تا سطح خود را بسنجد و نقاط ضعفش را دریابد تا در مسابقات مقابل رقبای واقعی غافلگیر نشود و بهتر بتواند از توانايیهایش بهره ببرد.
به علاوه فوایدی از آزمونهای مبحثی که بررسی کردیم، این سبک آزمونها میتوانند سرعت عمل داوطلب در تصمیم گیری در مدت زمان محدود را بهبود ببخشند و قدرت تست زنی او را به طور چشمگیری افزایش دهند و همچنین سبب بازیابی فعال دانستهها و سازماندهی و انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه میان مدت و بلندمدت داوطلب نیز شوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آزمونهای مبحثی و نکات مهم مطالعاتی در کنکور با تیم مشاوره کنکور کیوزیست و مقالات آینده ما همراه باشید.
برای مطالعه قسمت اول مقاله می توانید بر روی لینک زیر بزنید
مطالعه در اردیبهشت برای کنکور قسمت اول
نظرات